Påskafton - Iphone, check ins och location location location NEVER!!



har nu tillbringat en tid nere på Västkusten med familjen och det vore faktiskt synd att klaga. Har precis gått upp för påskafton och ska nu tillsammans med alla andra, laga en hemmagjord brunch bestående av massor med beståndsdelar, sen är det en relaxavdelning och spa som står på schemat. Låter som en bra dag. Annars har vi inte så mycket planerat under påsken, det är en helgdag som jag försöker i stora mått mätt försöka att vara ledig från allt jag egentligen behöver göra.

Men nu skiter vi i det, lite rolig kuriosa istället. Ingen har väl vid det här laget kunnat missa att iPhone sparar var användaren har varit i en okrypterad fil som återfinns i iOS-maskinen som man eventuellt använt för att synka sin iOS-maskin med. Det har varit känt sedan tidigare men blev känt i större kretsar igår när två utvecklare släppte ett program som på en karta kunde rita upp var användarens iOS-maskin hade hållit hus sedan iOS 4 släpptes.

Den stora frågan återstår dock och det är varför Android och iOS lagrar denna information. Det finns inga officiella uppgifter från varken Google eller Apple angående detta men det troligaste är att den används för att bestämma telefonens position för appar som kräver detta. Att det i iOS fall lagras för evigt och inte bara i max 48 timmar som i Androids fall kan antagligen vara ett misstag från Apples sida och något som i så fall borde fixas till nästa iOS-uppdatering.

Jag kommer aldrig att checka in eller vilja veta var min position skall vara, jag tycker att det är lite läskit att folk hela tiden ska veta var jag är, vill de veta de så får de ringa och fråga isf :). Mitt första steg iof är väl att skaffa en Iphone som jag aldrig kommer att göra.

Read more: på FEBER

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback