den värld vi lever i, Egoism och andra dygder


Människor som jag ser det kan vara oförstående och självupptagna, förlåt dem i alla. Om du är snäll kan andra anklaga dig för att vara självisk, och ha dolda motiv, var snäll i alla fall. Om du är framgångsrik, attraherar du en del falska vänner och några riktiga fiender, var framgångsrik i alla fall. Det som har tagit dig många år att bygga upp kan förstöras av andra över en natt, bygg i alla fall. Finner du frid och lycka kan andra bli avundsjuka, var lycklig i alla fall. De goda gärningar du åstadkommer i dag blir bortglömda redan i morgon, gör goda gärningar i alla fall. Om du ger världen det bästa du har att ge kanske det inte räcker till, ge världen ditt bästa i alla fall. När allt kommer omkring handlar det om dig och ditt högre jag, det handlar aldrig om de andra i alla fall. När jag skriver ut den här texten påverkar det människor, jag skriver ut texten i alla fall.
Egoism är inget negativt laddat ord. Allt vi gör gör vi för att göra oss själva glada. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra någonting som inte gör mig själv glad. Det handlar ingenting om att inte hjälpa andra eller att bara tänka på sig själv. Egoism är ett mycket större ämne som för många människor är outforskat.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback